Onze werkwijze

 

RESTAURATIE

 

Ons restauratieproces is gestoeld op ouderwets vakmanschap. We stellen de hoogste normen en ons restauratieproces maakt uw klassieker betrouwbaar gebruiksklaar - met behoud van zoveel mogelijk originele onderdelen.

De klassiekers en sportracers van voor WOII werden met de hand geassembleerd. Wij werken volgens hetzelfde artisanale proces. Wij bouwen letterlijk een auto opnieuw op, onze vakmensen beschikken over de juiste vaardigheden en de benodigde dosis doorzettingsvermogen. Elk onderdeel wordt onderzocht en opnieuw gebruikt, opnieuw opgebouwd of - als het niet anders kan - vervangen. Wij werken met dezelfde materialen en volgens de constructieprincipes die de oorspronkelijke bouwers gebruikten.

 

BEHOUD EN ONDERHOUD

 

Hetzelfde vakmanschap die we bij onze restauraties gebruiken, passen we bij elke onderhoudsbeurt toe. Wij restaureren onze automobielen niet tot trailerqueens; we zorgen dat de auto’s die bij ons in onderhoud zijn probleemloos over de weg naar een bijeenkomst of het circuit kunnen rijden – net als toen de auto’s nieuw waren. Wij vinden dat alle auto’s die flexibiliteit moeten hebben en goed bruikbaar moeten zijn op de openbare weg én het circuit.

Al ons werk doen we met de toekomst van de auto in het vizier, of hij nu volledig is gerestaureerd of nog in originele staat verkeert. In een wereld van voornamelijk geheel gerestaureerde klassiekers zien we gelukkig steeds meer waardering voor uitzonderlijk originele auto’s, zowel bij historici als verzamelaars. Onze filosofie is dat elk onderdeel van een auto dat in originele staat is, zoveel mogelijk behouden moet blijven.

 

ONDERDELEN

 

Omdat we ons niet beperken tot bepaalde merken of modellen beschikken we niet over een uitgebreide onderdelenvoorraad. In plaats daarvan hebben we in de afgelopen jaren een wereldwijd netwerk van relaties opgebouwd voor het traceren van moeilijk te vinden onderdelen en materialen. Wij restaureren vrijwel uitsluitend met originele of gereviseerde onderdelen, dus geen goedkope imitatie. Authenticiteit en kwaliteit staan voorop.

Vooraf


Elke restauratie is anders - zelfs als het identieke automodellen betreft. Hun verleden kan zo verschillend zijn dat de benodigde werkzaamheden niet te vergelijken zijn. Na uw auto grondig te hebben onderzocht, wordt een werklijst gemaakt aan de hand van uw specifieke wensen en prioriteiten. Na inspectie van de auto wordt ook documentenonderzoek gepleegd in de unieke bibliotheek van naslagwerken die ons ter beschikking staat. Dit varieert van fotoboeken, originele handboeken tot reparatie- en werkplaatshandboeken. Op basis van onze ervaring wordt een inschatting van de door u in de auto te maken investering gemaakt. Dit is echter geen garantie; we werken niet op basis van aangenomen werk. We gebruiken de door u geautoriseerde werklijst als leidraad en factureren op basis van tijd en materiaal. Vanzelfsprekend besteden we onze uren zo efficiënt mogelijk en stemmen we het prijsniveau van de ingekochte onderdelen van te voren met u af.
Een van de mooiste momenten in een restauratie voor zowel u als eigenaar als voor ons als gepassioneerde liefhebbers en conservatoren van mobiel erfgoed, is wanneer u voor het eerst achter het stuur van uw gerestaureerde auto plaatsneemt.

Maar we weten allemaal: restauratiewerk is een arbeidsintensieve en onvoorspelbare onderneming. Het is onze verantwoordelijkheid om werk van hoge kwaliteit te leveren in overeenstemming met uw persoonlijke wensen; we werken nauw met u samen gedurende de hele opdracht, zodat u zelf de kwaliteit van ons werk kunt beoordelen.

En iedereen weet: er bestaat niet zoiets als een typische restauratie, omdat elke auto zijn eigen unieke geschiedenis heeft. Vanaf de constructie in de fabriek, tot de jaren van onderhoud en reparaties, heeft elke auto zijn eigen sterke en zwakke punten. De benodigde werkzaamheden kunnen beperkt zijn tot enkele deelrestauraties, maar ook eindigen in een totale body-off restauratie. Een onvoorwaardelijke totale restauratie zal in de regel tussen de 2000 en 2500 manuren in beslag nemen. Voor iemand die nog nooit bij een restauratie is betrokken, zullen deze aantallen duizelingwekkend lijken en het voorstellingsvermogen te boven gaan.

Echter, zien is geloven. Daarom wordt tijdens de duur van de de gehele restauratie een minutieus foto logboek bijgehouden, dat u ook online kunt inzien. Bij oplevering wordt u het fotoboek van de restauratie ter hand gesteld; enerzijds een prachtig aandenken dat u met trots kunt tonen aan alle belangstellenden in familie- en vriendenkring, anderzijds een prachtige onderbouwing van de inspanningen, tijd én kwaliteit die de auto heeft gemaakt tot wat hij is geworden. Ook is dit logboek een handig naslagwerk of bewijsstuk.

 

De restauratie zelf: we hebben ervoor gekozen om de vele stappen in een gebruikelijke body-off restauratie samen te vatten en de essentiële punten te verduidelijken:

Aankomst

 

Wanneer een te restaureren auto bij Krudop Restauraties arriveert, wordt een van onze vakspecialisten als verantwoordelijke voor het gehele restauratieproces aangewezen. Als eerste wordt de auto nagekeken op tekenen van ongewone slijtage, ernstige of verborgen schade, niet-originaliteit en ontbrekende onderdelen. Uitgezocht wordt welke onderdelen origineel waren voor deze specifieke auto, welke vervangingsonderdelen direct beschikbaar zijn en welke materialen vereist zijn. Wij beoordelen vervolgens al deze observaties en zetten ze om in een voorlopige schatting van de benodigde middelen in tijd en geld.

Demontage

 

Na autorisatie door de eigenaar wordt de auto zorgvuldig en schematisch gedemonteerd. Onderwijl worden verdere notities gemaakt over originaliteit en staat. De monteur verwijdert de motor, aandrijflijn (transmissie, ophanging, remmen, uitlaat), kabelboom, dashboardmeters en interieurafwerking. De stoffeerder verwijdert de stoelen, vloerbedekking, deurpanelen en de hemelbekleding of cabriokap. De plaatwerker demonteert alle chromen sierdelen inclusief koplampen, grille en bumpers. Deze plaatwerker is ook verantwoordelijk voor de reparatie van alle sierstukken voordat ze opnieuw worden verchroomd of vernikkeld.

 

Onderzoek

 

Het zoeken naar informatie is een van de belangrijkste aspecten van elk restauratieproject. Onze opgebouwde kennis en uitgebreide verzameling referentiematerialen vormen de basis waarop uiteindelijk beslissingen worden genomen met betrekking tot authenticiteit en originaliteit van de auto. Soms overleggen we met de oorspronkelijke fabriek, ontwerper of (familie van) eerdere eigenaars, op andere momenten komt het antwoord van de auto zelf tijdens de demontage. Dit onderdeel van elke restauratie begint al vóór de demontage en gaat door tot de uiteindelijke montage.

 

Carrosserie

 

Nadat alle onderdelen zijn verwijderd, wordt de carrosserie van het chassis verwijderd en zorgt de plaatwerker voor eventuele vervanging of reparatie van carrosseriedelen. Het chassis wordt gestript, waar nodig gerepareerd en opnieuw gespoten. Als de auto een houten carrosserieconstructie heeft - zoals gebruikelijk bij vooroorlogse auto’s - worden die delen in overleg met de plaatwerker vervangen of gerepareerd. De kale carrosseriedelen gaan vervolgens naar de spuiterij waar ze worden voorbewerkt. Daarna worden primer en laklagen aangebracht.

Chroomdelen

 

Na verwijdering wordt het chroom of nikkel geïnventariseerd en worden eventuele speciale instructies aan de verchromer doorgegeven. Daar worden de onderdelen elektrolytisch gestript tot hun basismetaal. Vervolgens komt elk onderdeel retour voor reparatie en wordt het teruggebracht naar de verchromer om te worden verkoperd en gepolijst. De onderdelen worden dan op proef gemonteerd. Uiteindelijk worden alle stukken teruggebracht naar de verchromer voor het vernikkelen of verchromen.

 

Mechanisch

 

Ondertussen heeft de monteur alle componenten van de auto opnieuw opgebouwd (van de kleinere details zoals ruitenwissermotoren tot de complete motor en transmissie). Intussen zijn wij bezig geweest met het vinden of laten reviseren van onderdelen: ophangbussen, interieurdelen, bedrading en de correcte bekleding. Wanneer het geverfde chassis gereed is, worden deze herbouwde en nieuwe componenten gemonteerd - vaak resulterend in een rolling chassis: een kaal chassis waarmee kan worden gereden.

Interieur & bekleding

 

Gelijktijdig met het werk dat wordt uitgevoerd door de monteur en de plaatwerker, herstelt de stoffeerder de stoelen en losse interieurdelen zoals de deurpanelen. Hij kan ook de cabriokapstukken aan elkaar naaien voordat ze op de auto worden gemonteerd.

 

Assembleren

 

Nadat carrosserie, deurpanelen, kofferbak en motorkap zijn geverfd, kan de laatste assemblagefase beginnen. De carrosserie en plaatdelen worden opnieuw gemonteerd op het 'rollende' chassis. De cockpit wordt gestoffeerd en de tapijten, stoelen, deurpanelen en andere onderdelen gemonteerd, net als de in- en exterieurchromen sierstukken. Elk afzonderlijk onderdeel dat tijdens demontage werd verwijderd, moet nu niet alleen goed passen, maar ook goed werken.

 

Aflevering

 

Ten slotte wordt de auto over zand-, klinker-, en snelwegen proefgereden om piepgeluiden, trillingen of andere problemen te vinden en op te lossen. Daarna wordt de gerestaureerde auto aan zijn eigenaar overgedragen.

Voor sommigen zullen deze fases nogal abstract overkomen, maar juist hier onderscheiden wij ons door decennialange ervaringen met vooroorlogse auto’s, die een carrosserie op rolling chassis hebben. En dat aspect kennen maar zeer weinig restaurateurs in Nederland, omdat deze bijna altijd werken met zelfdragende carrosserieën.

 

Als we bovenstaande werkzaamheden tot de essentie proberen samen te vatten, komen we op:

  1. Een goede restauratie kost tijd en geduld.
  2. Er zullen zich onvoorziene problemen voordoen bij het zoeken naar onderdelen en materialen of het achterhalen van constructiedetails.
  3. De kostenvoordelen van het starten met een goede originele auto zijn evident.